Sociale netværk #2

Den 26. maj bad jeg om at få lukket og slettet min profil på facebook. Da jeg bad om at få kontoen slettet kom der en meddelelse tilbage om at der er 14 dages fortrydelsesret – så hvis jeg falder for fristelsen og logger på igen, så annulleres sletningen.

Nu spørger nogen måske: “hvorfor sletter du den?” – Tja, dine informationer og din færden på facebook bliver f.eks. spredt mellem omkring 400.000 virksomheder på nettet. Disse virksomheder forsøger så at tilpasse reklamer m.m. præcist mod dig.
Men jeg vil gladeligt slippe for de reklamer – det kan jeg bare ikke. Der er også spørgsmålet om hvem der ejer informationerne om dig.

Dråben var vel nok den seneste ændring af brugergrænsefladen – totalt informationsoverflow i bedste amerikanske stil.

Nu mister jeg så forbindelsen med gamle skolekammerater, venner, familie og bekendte som også er på facebook. Det er der ikke noget at gøre ved. Det går nok alligevel eftersom facebook basalt set ikke er livsnødvendig.

Susanne er stadig på facebook, men bruger det vist ikke særligt meget.