Er du kritisk?

Vi har alle sammen en “kritiker” inde i os. Men det er forskelligt, hvor meget den får lov til at komme til udtryk.

Mennesker, der er kritiske eller pessimistiske, har en forøget risiko for at få stress. Ofte vil de slet ikke forbinde det med stress og på den måde kunne overse stresssymptomerne.

Vores “kritiker” er god til at finde fejl, mangler og risici. For nogle er det primært ved andre personer og ting. Medens andre er meget kritiske overfor sig selv.

At være kritisk er en rigtig god ting i nogle situationer, men kan blive en klods om benet i andre. Det betyder ofte, at man er bedre til at finde problemer end til at finde muligheder. Og da problemerne er mange, bliver fokus let negativt, og så kommer stressen. Lad ikke din “kritiker” påvirke dit liv i alt for negativ retning.

Hver gang du støder på noget, som på en eller anden måde går dig på, så får du stresshormoner i blodet.

Jeg vil gerne lære dig en simpel metode, som du selv kan bruge.

Når du støder på noget at være kritisk over, så skal du gøre følgende to ting:

  1. Find et eller andet godt ved det. Hvor ubetydeligt det end måtte være.
  2. Sige “PYT” til dig selv.

Kilde:
Bjarne Toftegård – Stressspecialist, foredragsholder, coach og forfatter
www.forebygstress.dk