Er du bekymret?

Vi er alle sammen bekymrede ind i mellem. Men måske er du mere bekymret eller usikker end gennemsnittet.

Mennesker, der er meget bekymrede eller usikre, har en forøget risiko for at få stress. Ofte vil de slet ikke forbinde det med stress og på den måde overse stresssymptomerne. Hver gang de er bekymrede eller usikre, så får de stresshormoner i blodet.

Jeg vil gerne lære dig en simpel metode, som du selv kan bruge.

Hver gang du er bekymret, så skal du spørge dig selv, “Hvad kan JEG gøre ved det?”. Fokuser på DINE handlemuligheder.

  1. Hvis DU selv kan gøre noget, så bør du gøre det. Om ikke andet, så for at komme af med dine bekymringer. Gør det!
  2. Hvis DU ikke selv kan gøre noget, så har du måske en indflydelse (stor eller lille) på andre mennesker, der kan gøre noget. I så fald bør du bruge din indflydelse. Snak med noget! Skriv til nogen!
  3. Hvis DU ikke selv kan gøre noget, og hvis du absolut ingen indflydelsesmuligheder har, så skal du lære at acceptere det, der bekymrer dig. Sig PYT, hver gang det sker!

På den måde kan du stille og roligt få bugt med en del af din bekymring. Det er ikke let, men du kan lære det. Samtidig får du, ved at fokusere på dine handlemuligheder, et mere positivt liv. Du bliver proaktiv.

Kilde:
Bjarne Toftegård – Stressspecialist, foredragsholder, coach og forfatter
www.forebygstress.dk