Sony Xperia Active (ICS “update” 4.1.B.0.587)

Jeg har netop opdateret firmware i min Sony Xperia Active til ICS Update 4.1.B.0.587 og jeg har fortrydt det flere gange.

Normalt læser jeg om opdateringer på nettet inden jeg lægger den på telefonen, men af en eller anden grund glippede det for mig denne gang. Det er min egen skyld, men det ændrer ikke på at det er en elendig opdatering.

For mig er den værste bug, som den nye opdatering har medført, at når man tænder sin telefon er den default sat til mobilnetværk WCDMA/GSM og jeg har stortset altid kørt med min telefon på kun GSM. Hvis man ændrer default har det ingen effekt. Næste gang man tænder telefonen står den igen på WCDMA/GSM og suger løs af batteriet. Det er en Ommer!

Opdateret den 18. oktober 2012: jeg har opdaget en anden fejl, som er jævnt irriterende. Med regelmæssige mellemrum så nulstiller telefonen den lyde jeg har valgt som ringe- og meddelelsestoner. Telefonen vælger så i stedet default toner og skruer samtidigt op for fuld styrke på volumenkontrollen. Det er også en Ommer!

Jeg har fundet følgende liste på nettet over NYE fejl, som man oplever med 4.1.B.0.587.

Det får mig til at stille følgende undrende spørgsmål:

  • Hvem tester egentligt den software som bliver smidt ud til millioner af telefoner verden over?
  • Hvor omfattende er deres regressionstest – gennemfører de overhovedet regressionstest?
  • Hvorfor kan man ikke gå tilbage til en tidligere version af softwaren?
Eftersom jeg nu har lagt denne opdatering på min telefon må jeg også tilstå at jeg ikke kan få øje på, hvad den retter i forhold til mit behov.
Derfor må min opdateringsstrategi i fremtiden være, at jeg ikke hopper med på den næste version med mindre den faktisk retter et problem eller en fejl som jeg oplever under min daglige brug af telefonen.

Til Sony: I har brug for at indføre Test i jeres udviklingsproces og hvis I allerede har det, så trænger I til at få foretaget en TMMi-måling (eller tilsvarende) og få foretaget nogle ændringer i jeres udviklingsproces. Det kan ikke være rigtigt , at jeres betalende kunder skal gøre arbejdet for Jer.

Hvorfor skulle jeg dog købe en Sony telefon næste gang?